Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|
Choose an application
Christendom en islam --- Christianisme et islam --- Croisades --- Empire ottoman --- Kruistochten --- Osmaanse rijk
Choose an application
Christendom en islam --- Christianisme et islam --- Colloques --- Colloquia --- 297.116*1 --- Relatie Islam tot Christendom --- 297.116*1 Relatie Islam tot Christendom --- Christianity and other religions --- Islam --- Mohammedanism --- Muhammadanism --- Muslimism --- Mussulmanism --- Religions --- Muslims --- Relations&delete& --- Christianity --- Relations
Choose an application
We discussiëren de laatste tijd wat af over de islam. Flinke, inmiddels politiek correcte uitspraken over deze monotheïstische wereldgodsdienst zijn niet van de lucht: een primitieve woestijncultuur, een antimoderne godsdienst zonder enige vorm van Verlichting, zonder scheiding tussen kerk en staat. Menig deskundige geeft zijn of haar opvattingen ten beste op radio en televisie. Vooral na 11 september 2001 is er een opmerkelijke eensgezindheid in het oordeel dat de westerse, christelijke cutluur superieur is aan de oosterse, islamitische godsdienst en cultuur. We spreken en oordelen met schijnbaar gemak over een hele godsdienst en cultuur die een geschiedenis heeft van veertien eeuwen, talrijke stromingen kent en meer dan een miljard aanhangers heeft. De meesten van ons weten maar weinig over de islam, die toch nauw aan onze eigen traditie van jodendom en christendom verwant is. De islam is met recht een vreemde verwant of een verwante vreemdeling voor velen in de westerse wereld. Vreemde verwanten? neemt daarom uitdrukkelijk de godsdienst van de islam als invalshoek en kiest daarbij de vergelijking met het christendom als belangrijkste leidraad. Vanuit een beschrijving van de theologische basis van de islam, van de geschiedenis van de dialoog tussen islam en christendom, van de mystieke bewegingen binnen de islam en van de islamitische kunst, wordt pas de overgang gemaakt naar wat deze godsdienst leert over vrouw en seksualiteit enerzijds en over politiek en de verhouding van politiek en godsdienst anderzijds.
Christian religion --- Islam --- christendom --- Christendom en islam --- Christianisme et islam --- 297.116*1 --- #gsdb3 --- C3 --- 081 Godsdienst --- islam --- 238.3 --- Christendom --- Wereldgodsdiensten --- 210.3 --- wereldgodsdiensten --- wereldreligies --- Relatie Islam tot Christendom --- Kunst en cultuur --- christendom en islam --- 297.116*1 Relatie Islam tot Christendom --- Provincie West-Vlaanderen
Choose an application
Analyse door de in Egypte werkzame Nederlandse jezuïet van de mogelijkheden voor een interreligieuze dialoog tussen moslims en christenen.
Christian religion --- Islam --- Christendom en islam --- Christianisme et islam --- Christendom --- 297.116*1 --- #GGSB: Islam --- #GGSB: Christendom --- #GGSB: Interreligieuze dialoog --- 081 Godsdienst --- C3 --- dialoog --- islam --- christendom --- 238.3 --- christendom (ler) --- christendom en islam (ler) --- integratie --- spiritualiteit --- Relatie Islam tot Christendom --- Kunst en cultuur --- 297.116*1 Relatie Islam tot Christendom --- #gsdb3 --- Interreligieuze dialoog
Choose an application
Sociology of religion --- Islam --- Human rights --- National movements --- Europe --- Christendom en islam --- Christianisme et islam --- Muslims --- Intercultural communication --- Religion and state --- Musulmans --- Communication interethnique --- Religion et Etat --- Ethnic relations. --- Relations interethniques --- 297 <4> --- Islam. Mohammedanisme--Europa --- Social conditions. --- Social conditions --- Mohammedans --- Moors (People) --- Moslems --- Muhammadans --- Musalmans --- Mussalmans --- Mussulmans --- Mussulmen --- Religious adherents --- faith --- education --- Muslim communities --- religious life --- religious freedom --- State and religion --- minority religion --- political participation --- non-Muslim societies --- Islamic identity --- European Union --- intercultural relations --- religious authorities of Muslims
Choose an application
cultuursociologie --- Sociology of culture --- vrouwen --- christendom --- Politics --- individualisme --- Islam --- politieke sociologie --- Christendom en islam --- Christianisme et islam --- Individualisation --- Individualisering --- Liberté --- Vrijheid --- 17.035.1 --- 316.47 --- 060 Filosofie --- filosofie --- sociologie --- liberalisme --- Individualisme. Egoïsme --- Sociale relaties --(sociologie) --- philosophie --- Consumption (Economics) --- Individualism. --- Liberty. --- Religion and sociology. --- Social aspects. --- 316.47 Sociale relaties --(sociologie) --- 17.035.1 Individualisme. Egoïsme --- Individualism --- Liberty --- Religion and sociology --- Religion and society --- Religious sociology --- Society and religion --- Sociology, Religious --- Sociology and religion --- Sociology of religion --- Sociology --- Civil liberty --- Emancipation --- Freedom --- Liberation --- Personal liberty --- Democracy --- Natural law --- Political science --- Equality --- Libertarianism --- Social control --- Economics --- Self-interest --- Personalism --- Persons --- Consumer demand --- Consumer spending --- Consumerism --- Spending, Consumer --- Demand (Economic theory) --- Social aspects
Choose an application
Dit is het verhaal van de mensen van Hassana. De Hasnaye zijn Assyrische christenen. Ze geloven dat ze de taal van Christus spreken : hun eigen taal, het Sureth, is verwant met het oude Aramees dat bij het begin van onze tijdrekening de omgangstaal was in Palestina. De Hasnye zochten asiel in Europa, het christelijke Avondland. Ze kwamen terecht in een Vlaamse provinciestad, in Mechelen. Daar groeit nu een Nieuw Hassana in de schaduw van de Sint-Romboutstoren. Dit is het verhaal van het dorp Assana in Zuidoost-Turkije, aan de grens met Syrië en Irak. Het was een dorp van boeren en wevers in de schaduw van de berg Djudi. Hassana was een verzamelpunt, het spon de rode draad van twintig eeuwen oosters christendom in Mesopotamië en Assyrië. Het was het laatste christelijk dorp in die afgelegen regio, gekneld tussen het Turkse leger en de Koerdische PKK. Hassana werd verwoest in 1993. Dit is het verhaal van Melkan Ishak, een jongeman uit Hassana, een vluchteling. Hij is Belg en Mechelaar geworden. Maar zijn wortels liggen elders. Hij heeft de auteur August Thiry meegenomen naar de Assyrische enclave in Mechelen. Hij heeft voor het de grondstof opgedolven waaruit dit boek is gegroeid. Het een zoektocht geworden naar een oude cultuur, naar een kleine christelijke gemeenschap in de diaspora, naar het wel en wee van de mensen van Hassana in Mechelen. Waar ze in het beste geval Turken worden genoemd en waar de onrust van het bangelijke eigen volk onrustwekkend groeit.
Migration. Refugees --- Christian church history --- Malines --- Turkey --- Christendom en islam --- Christianisme et islam --- Eglises orientales --- Immigratie --- Immigration --- Oosterse kerken --- Réfugiés --- Vluchtelingen --- #VCV monografie 2003 --- #SBIB:39A6 --- christendom --- Turkije --- allochtonen --- Mechelen --- Assyrische christenen --- onderzoeksjournalistiek --- interculturele communicatie --- 328.75 --- Etniciteit / Migratiebeleid en -problemen --- sociale problemen en zorg voor Turken --- Assyrian Church of the East members --- Religious refugees --- History --- 281.81 --- 281.81 Chaldeeuwse Kerk: Oost-Syrische, Assyrische, Perzische christenen --- Chaldeeuwse Kerk: Oost-Syrische, Assyrische, Perzische christenen --- Refugees, Religious --- Refugees --- Nestorians --- Syriac Christians --- Assyrian Church of the East --- Apostolic and Catholic Assyrian Church of the East --- Holy Apostolic Catholic Assyrian Church of the East --- Assyrian Orthodox Church --- Nestorian Church --- بطريرك كنيسة المشرق الآشورية في العالم --- Baṭriyark Kanīsat al-Mashriq al-Ashūrīyah fī al-ʻĀlam --- ʻIdtā Qadíštā w-Šlíḥaytā Qatúlíqí d-Madnḥā d-ʾAtorāye --- Church of the East --- Ancient Church of the East --- Hassana (Turkey) --- Assyrians --- Belgium --- Mechelen (Belgium) --- christenen --- vluchtelingen
Choose an application
La reconnaissance du miracle suscita des discussions théologiques dans le christianisme comme dans l’islam. Mais alors qu’une pratique du miracle sur les tombes des saints chrétiens est attestée par les collections de Miracula, la littérature hagiographique musulmane reste généralement sobre en la matière, même lorsqu’il s’agit de saints réputés pour leurs charismes. Les articles de ce volume tentent de déterminer les raisons de ces réticences et leurs rapports avec les circonstances historiques.Bien que de nombreux miracles soient rapportés dans les Traditions, le Prophète de l’islam ne se signale pas par des miracles spectaculaires, contrairement à Jésus, considéré comme le thaumaturge par excellence. En revanche, Muhammad, recevant la révélation coranique à travers l’archange Gabriel, a été sujet à de multiples visions. Ce contraste entre les modèles, posés par les fondateurs respectifs de l’islam et du christianisme, pourrait expliquer que les miracles, dans l’hagiographie musulmane, soient plutôt constitués d’apparitions, de rêves ou de pouvoir d’ordre initiatique, alors que les miracles à dominante thaumaturgique abondent dans les Vies des saints chétiens.L’étude des miracles conduit enfin à des comparaisons intéressantes entre christianisme et islam. La proportion entre miracles in vita et post mortem (tombeaux, reliques, images) semble constituer une différence majeure entre les deux religions, tandis que le recensement et la comparaison des topoi mènent à des rapprochements féconds, étant entendu que ces topoi peuvent être réinterprétés à chaque époque.
235.3 "04/14" --- Christianity and other religions --- -Islam --- -Miracles (Islam) --- -Miracles --- -#GOSA:II.ME.Alg.M --- #GOSA:II.P.AU.3 --- God --- Marvelous, The --- Miracle workers --- Spiritual healing --- Supernatural --- Islam --- Mohammedanism --- Muhammadanism --- Muslimism --- Mussulmanism --- Religions --- Muslims --- Christianity --- Syncretism (Christianity) --- Hagiografie--Middeleeuwen --- Relations --- -Christianity --- History --- History of doctrines --- -Doctrines --- Christian church history --- anno 500-1499 --- Miracles (Islam) --- Miracles --- History. --- Christianity. --- Islam. --- Christendom en islam --- Christianisme et islam --- Hagiografie --- Hagiographie --- Mirakels --- Hagiography --- Saints --- Muslim saints --- Saints musulmans --- Congresses --- Cult --- Middle Ages, 600-1500 --- Histoire --- Congrès --- Culte --- 600-1500 (Moyen Age) --- Christian hagiography --- Islamic hagiography --- #GOSA:II.ME.Alg.M --- Relations&delete& --- Doctrines --- Miracles (Islam) - History. --- Miracles - History of doctrines - Middle Ages, 600-1500. --- Islam - Relations - Christianity. --- Christianity and other religions - Islam. --- HAGIOGRAPHIE --- HAGIOGRAPHIE CHRETIENNE --- HAGIOGRAPHIE MUSULMANE --- HAGIOGRAPHIE MEDIEVALE --- HAGIOGRAPHIE BYZANTINE --- MIRACLES --- HISTOIRE ET CRITIQUE --- MOYEN AGE --- HISTOIRE
Choose an application
Dit is het verhaal van het dorp Hassana in Oost-Turkije, dat in 1993 werd verwoest. De dorpelingen, Assyrische christenen, zochten asiel in Europa en kwamen terecht in Mechelen. Daar groeit nu een nieuw Hassana, een 'Mechelen aan de Tigris'. Herziene versie van het boek uit 2001.
Migration. Refugees --- Christian church history --- Malines --- Turkey --- Christendom en islam --- Christianisme et islam --- Eglises orientales --- Immigratie --- Immigration --- Oosterse kerken --- Réfugiés --- Vluchtelingen --- 668 Migranten --- christendom --- Turkije --- allochtonen --- Mechelen --- Assyrische christenen --- onderzoeksjournalistiek --- interculturele communicatie --- 328.75 --- Turquie --- Belgique --- BPB1005 --- sociale problemen en zorg voor Turken --- België --- Hassana (Turkey) --- Assyrians --- Belgium --- Mechelen (Belgium) --- imigrace --- доселување --- είσοδος μεταναστών --- immigrazione --- imigracja --- imigrācija --- inmigración --- bevándorlás --- imigracion --- inimirce --- imigracija --- Einwanderung --- immigration --- imigrácia --- immigratie --- imigração --- immigrazzjoni --- useljavanje --- имиграция --- priseljevanje --- maahanmuutto --- imigrație --- усељавање --- immigratsioon --- имиграција --- invandring --- přistěhovalectví --- įeivystė --- indvandring --- sisseränne --- immigráció --- Bélgica --- Belgija --- Belgien --- Belgie --- Belgicko --- Beļģija --- Белгија --- Belgio --- Белгия --- Belgia --- il-Belġju --- An Bheilg --- Βέλγιο --- Belgjika --- Belgia Kuningriik --- Beļģijas Karaliste --- Royaume de Belgique --- Belgian kuningaskunta --- Belgické kráľovstvo --- Koninkrijk België --- Belgijos Karalystė --- das Königreich Belgien --- Βασίλειο του Βελγίου --- Kingdom of Belgium --- Кралство Белгија --- Краљевина Белгија --- Belgické království --- Reino de Bélgica --- ir-Renju tal-Belġju --- Regatul Belgiei --- Kongeriget Belgien --- Кралство Белгия --- Mbretëria e Belgjikës --- Belga Királyság --- Królestwo Belgii --- Konungariket Belgien --- Reino da Bélgica --- Kraljevina Belgija --- Regno del Belgio --- Turquia --- Turcia --- Turkki --- Turkiet --- Turcija --- Turčija --- Turchia --- Τουρκία --- Турция --- An Tuirc --- Turquía --- Törökország --- Turkija --- Tyrkiet --- Турска --- Turecko --- it-Turkija --- Turska --- Турција --- Turqia --- die Türkei --- Türgi --- Turcja --- Republika Turcji --- Republika Turčija --- Republiken Turkiet --- Republiek Turkije --- République de Turquie --- Republika Turska --- Република Турска --- Török Köztársaság --- Türgi Vabariik --- República da Turquia --- Δημοκρατία της Τουρκίας --- Turkin tasavalta --- Republika e Turqisë --- Република Турција --- die Republik Türkei --- Turkijos Respublika --- Република Турция --- Turecká republika --- República de Turquía --- Republikken Tyrkiet --- Turcijas Republika --- Repubblica di Turchia --- Republic of Turkey --- ir-Repubblika tat-Turkija --- Republica Turcia --- christenen --- vluchtelingen --- Republic of Türkiye --- Türkiye
Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|